Pagina's

maandag 10 oktober 2011

Proefdier vrije make-up

Ik heb geen zin om afschuwelijke foto's/plaatjes op deze blogpost te plaatsen. Dus vandaar het lief konijntje met vraagteken! Je komt in deze artikel dus geen verdrietige foto's tegen.

Proefdiervrije make-up,... een onderwerp wat ik lastig vind. Natuurlijk ben ik tegen dierproeven! Maar,.. ik vind het moeilijk om te zeggen dat ik geen make-up gebruik waar wel proefdieren voor gebruikt zijn. Heel veel bedrijven gebruiken namelijk ingredienten die wel op proefdieren getest zijn, maar het eind product niet op proefdieren test. Ze kopen dan de ingrediënten in bij een andere leverancier, om zo hun eigen naam "rein" te houden. Ook moet ik eerlijk zeggen dat ik er ook niet altijd bij stil sta. Als ik voor een schap sta, vraag ik mijzelf niet af "Is het proefdiervrij?". Nu ik er over na denk en mij heb ingelezen, vind ik het wel belangrijk om hierover na te denken. Ik zou graag willen zeggen "Ik ga nooit meer cosmetica kopen dat op proefdieren is getest!". Maar als consument weet je niet wat er gebeurt tijdens het maak/ontwerp proces. Snap je wat ik bedoel? Nu ik er echt dieper over na denk, vind ik het best frustrerend!

Gelukkig heeft de EU (Europese Unie) na een lange tijd van vergaderen en afspraken besloten dat in 2013 alle make-up en cosmetica dat verkocht wordt in Europa proefdier vrij moet zijn. Een heel fijn idee! Maar,... waarschijnlijk (mijn eigen gevoel) door een aantal grote macht hebbende cosmeticamerken, wordt deze regeling uitgesteld met 10 jaar! Dus in 2023 alle cosmetica (in Europa!) proefdiervrij. Van uitstel komt afstel naar mijn idee. Onnodig...

Welke merken zijn nou wel  proefdiervrij?!
Ik heb het opgezocht via PETA, de organisatie die opkomt voor de rechten van het dier.

Een aantal Nederlandse merken die proefdiervrij zijn (dit geldt voor zowel de ingrediënten en eindproducten):
A. Vogel
Albert Heijn Eigen merk & Euroshopper
Etos Eigen Merk
Everclean
Hannah Skin Improvement
Hegron
Hema
Henna Plus
Herome
John van G.
Kneip
Kring Apotheek
Kruidvat Eigen Merk
Miss Helen
Montagne Jeunesse
Moods
Oriflame
Rituals
Trekpleister Eigen Merk
Trind Cosmetics
De Tuinen Eigen Merk
Webecos
Weleda

Nu nog een aantal proefdiervrij cosmetica merken die wereldwijd verkocht worden.... Ik moet zeggen dat ik van een aantal merken erg blij wordt dat ze er tussen staan! Bron: PETA

Make-up:
Too Faced
Urban Decay ( Pfieuw!)
Illamasqua
Sleek MakeUP
MAC Cosmetics (Thank you!)
Weleda
Mary Kay
Eve Pearl
NYX Cosmetics ( ^^ )
E.l.f. Cosmetics
Smashbox
Glo Minerals
Ardell
Bobbi Brown
Barry M
100% Pure
Tarte Cosmetics
Inglot Cosmetics
Sugarpill Cosmetics
Obsessive Compulsive Cosmetics
Graftobian
Everyday Minerals
LA Colors

Gezichtsverzorging:
Crabtree & Evelyn
Dr. Hauschka
Origins
Dermalogica
Lush
Clinique
Rosenserien
Urtekram
L'Occitane en Provence

Nagellak merken:
China Glaze
Hard Candy
Color Club
Sinful Colors
Orly
Nubar

Nu was ik ook benieuwd naar de budgetmerken Catrice en Essence... Dit zegt Essence erover:

"We kunnen je zorgen over dierproeven op cosmetica begrijpen. er worden absoluut geen dierproeven uitgevoerd bij de ontwikkeling van cosmetische producten door cosnova (het bedrijf achter essence). we dragen niemand op om onze producten op dieren te testen, niet in duitsland en ook niet ergens anders in de wereld. dit geldt voor zowel de eindproducten als de ingrediënten; omdat cosnova tegen elke vorm van dierproeven is! "

Catrice valt ook onder Cosnova. Essence en Catrice kunnen we dus met een gerust hart aanschaffen.
Nu ben ik wel benieuwd wat jullie vinden van deze kwestie. Kunnen jullie zeggen dat je make-up "stash" 100% proefdiervrij is? Ik kan het helaas niet zeggen. Zo weet ik, na wat onderzoek, dat L'oreal en merken die onder L'oreal vallen cosmetica verkoopt wat op proefdieren is getest. De volgende keer ga ik deze merken ontwijken. Maar nu rijst bij mij de vraag... Welke merken vallen nog meer L'oreal? Zo heb ik online gevonden dat The Body Shop ( die claimt proefdiervrij te zijn) onderdeel is van L'oreal! Zal The Body Shop dan zo'n merk zijn die de ingrediënten inkoopt?! Ik weet het niet. Heel erg verwarrend en frustrerend allemaal! Laten ze die regeling maar snel invoeren, dan weten we het straks zeker dat het niet op dieren is getest (ook niet de ingrediënten)!

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening!

Klik hier om het gehele Nederlandse proefdiervrije cosmetica lijst te downloaden.
Via deze link kan/mag je een petitie tekenen als je er ook tegen bent dat de regeling "2013 Europa proefdiervrij (cosmetica)" uitgesteld wordt met 10 jaar.

Edit: Het zou kunnen dat je de komende tijd reviews ziet met producten die dus niet okay zijn. Deze zijn van te voren geschreven/gekocht. Ik hoop dat jullie er begrip voor hebben dat ik deze niet ga verwijderen of aanpassen.