Pagina's

zondag 16 oktober 2011

How to: Creëer je eigen oogschaduwpalette!


Als je net als mij veel make-up hebt, dan zal je weten dat je op eem gegeven het moment het overzicht kwijt bent. Op dit moment heb ik dat met mijn mono oogschaduws. Ik heb echt een bak vol en gebruik mijn oogschaduws daarom te weinig. Een maand geleden begon het mij te irriteren. Ik kon die ene oogschaduw maar niet vinden!!! En daarom ben ik op zoek gegaan naar een oplossing. De oplossing had ik snel genoeg gevonden. Ik wil graag per merk mijn oogschaduws overpotten in een leeg palette. Deze oplossing is een bekende oplossing onder beauty liefhebbers. Zo heb je het Z-palette, een leeg palette dat magnetisch is en allerlei vormen oogschaduwpans (pan= het blikken/metalen bakje waar het product in zit). Een nadeel van het Z-palette vind ik de prijs, 18 euro.Hiervoor heb je alleen een leeg doosje waar je je oogschaduws in kan doen. Persoonlijk vond ik het te veel. Het zou betekenen dat ik minimaal 4 Z-palettes nodig had om mijn oogschaduws over te potten. 18 x 4 = € 72,- Persoonlijk vind ik dat erg veel geld en je hebt er eigenlijk niets meer om, alleen dat alles netjes bij elkaar hebt. Ik heb gegoogled naar andere palettes, maar kwam niets tegen. Via ebay heb ik een palette gevonden die niet te duur is en die je kan aanpassen naar je eigen wensen (na wat wrikken...). Dit palette die je hierboven ziet, koste incl. verzenden €6,-! Voor hetzelfde geld van 1 Z-palette kan ik dus 3 merkloze uit Hong Kong komende palettes kopen! Lang leve ebay!




Hier boven zie je een deel van mijn mono oogschaduws, vanalles door elkaar. Niet handig als je s'ochtends een bepaalde kleur zoekt. Ik heb eerst 1 palette gekocht om te proberen. Ik heb er voor gekozen om eerst mijn geliefde NYX oogschaduws te gaan orderen.

Dit heb je nodig:
  • Een leeg magnetisch palette
  • Een scherp mes
  • Een krant
  • Bakpapier
  • Stijltang of strijkijzer
  • Mono oogschaduws
  • Nagellakremover of pure alcohol
  • Wattenschijfjes
  • Schaar (optioneel)

Leg alles bij elkaar voordat je begint. Leg een kantje op je werkplek neer.

Zet het mes in een hoek aan de binnenkant van het palette om de schuimrubberen "rastering" (?) los te maken. Ik gebruik hier een boterhammes, eigenlijk maakt het niet uit of je op dit punt een scherp mes of niet gebruikt. Het komt gemakkelijk los.


Als je een hoek los hebt, kan je het schuimrubber er gemakkelijk uit trekken. Vanaf hier ga je verder met de oogschaduws. Het palette leg je eerst weer aan de kant.



Hier bij mijn NYX oogschaduw zie je een randje zitten, hier moet je (voorzichtig!!!) scherpe mes tussen zien te krijgen. Zorg dat je een dunne scherpe mes gebruikt (een schilmes werkt het beste). Hier onder op de foto zie je mijn eerste poging met het boterhammes,....

:-(
 Het mes paste er niet tussen,... en ik schoot uit met de mes in de oogschaduw. Kaput!


Zo als je hierboven ziet had ik mijn les nog niet geleerd (eigenwijs...). Eindelijk na wat wrikken ging het mes er tussen. Aan de zijkanten van de oogschaduw (de voorkant is de zijde waar je de oogschaduw opent) zit een klipje die je moet losklikken met het mes. Please,... be carefull!


And it's out!
Hier zie je het klipje aan de zijkant.


Alle kleuren leg je weer terug op tafel. Ik heb de oogschaduws voor de doosjes gelegt, zodat ik de namen van de oogschaduws (deze staan op het doosje) niet vergeet.


Als je alle oogschaduws los hebt gekregen verwarm je de stijltang (of strijkijzer). Als de stijltang warm is leg je de oogschaduw tussen bakpapier op de platen. Nooit de plastick oogschaduw verpakking zo op de warme platen leggen,... ik denk dat het voorzich spreekt...maar dan smelt dus de plastick vast op je stijltang.  Legt de oogschaduw niet te lang op de warme platen, ongeveer 5-10 seconden. Haal daarna de oogschaduw van de plaat. Leg de oogschaduw op de kop en (voorzichtig!!) druk met het scherpe mes in het midden van de plastick pan. De metalen pan komt dan los uit het plastick. Ga met het scherpe mis tussen de metalen pan en het plasticken pan.



Tada! Los is je pan!... na wat zwoegen en zweten... Onderop je metalen pan zit lijmresten, deze kan je verwijderen met pure alcohol of nagellakremover en een watje.


Nu ga je verder met de schuimrubberen rastering. Je kunt het ook weg laten, maar voor meer stevigheid heb ik besloten om het weer terug te plaatsen. De rastering heeft ronde vormen en mijn pans zijn vierkant, daarom knip je de gaten vierkant. Leg de pan even op de rastering om de juiste formaat te bepalen.


De rastering plakt nog, dus kan je zo weer terug plakken. Hierboven ziet het er zo niet zo fraai uit, maar als je oogschaduws erin zitten zie je er bijna niets meer van.


And finish! Alle naamstickers heb ik op de juiste volgorde geplakt aan de binnenkant. Zo weet ik welke kleur welke naam heeft. De lege doosjes kan je bewaren, maar ik had er geen bestemming voor dus heb ze weg gegooid. Ik ben echt super blij dat alles zo mooi bijelkaar in een palette zit. Ik wil dit ook nog met mijn catrice oogschaduws doen. In totaal ben ik ongeveer 1,5 uur bezig geweest.


Het palette kocht ik dus via ebay. Type in het zoekbalkje "Empty Magnetic palette" en dan kom je op meerdere ebayers. Ik kijk altijd naar de meest betrouwbare verkoper. Good luck als je het ook gaat doen!