Pagina's

zondag 22 april 2012

Bourjois Evening in Paris 1950

Reclame 1928

In 1928 kwam Bourjois met de bekende geur "Soir de Paris", wat in Amerika "Evening in Paris" werd genoemd. De parfum kwam in een blauwe glazen fles, dat tot de dag van vandaag populair is onder de antiek verzamelaars. In Amerika was "Evening in Paris" immens populair, zelfs onder de middenklasse.


"Volledige schoonheid" in een koffertje, 1930
In 1930 was de parfum zo populair dat Bourjois verschillende "Soir de Paris" koffertjes uitbracht. Er waren verschillende koffertjes uitgebracht, allemaal voor een verschillende budget. De koffertjes boden "volledige schoonheid", van make-up tot parfum, in verschillende presentaties.


"Soir de Paris" matrozenmuts, nu te koop voor $850! Link
 Zo had je een koffertje in de vorm van een matrozenmuts (1958, prijs toen des tijds $ 7.50), een maan, een beachbag (1949, voor naar het strand), een klok (voor kerst), een ei (voor Pasen) en zelfs een uil. In de Amerikaanse "Evening in Paris" lijn, werden verschillende compact rouge (blush) uitgebracht. En over 1 van deze blushes wil ik het hebben.



6 jaar geleden, toen mijn liefde voor make-up steeds groter werd vond ik op het prachtige Ebay een oude Bourjois blush uit waarschijnlijk 1950. Je kon erop bieden en ik bod 1 dollar. Een dag later werd ik over boden, $ 1.50. Nog een keer bieden $2.00. Tot ik het verlossende e-mail kreeg: "You won the 1950 Evening in Paris Blush". Whoo hoo, It was mine! Waarom ik hem toen hebben wou? Hmmm, ik weet het niet. Gewoon omdat ik het leuk vond. Uiteindelijk rekende ik $3,35 af. Een cheap deal als je mij vraagt. 


Een tijdje geleden vroeg ik mijzelf af waarom ik hem nooit op mn blog heb laten zien. Als beauty liefhebber is het toch een stukje geschiedenis wat leuk is om te delen! Na wat speuren op het wereld wijde web, kwam ik erachter dat deze blush "Brilliant" heet. Een fel rood/roze compact rouge. Sommige foto's zijn genomen in lamplicht en zijn daarom warmer/geler dan de werkelijkheid.


Kan je het voorstellen dat een chique dame met zulke rode wangen rood liep??? haha Na mijn idee is het een heftige kleur!

Swatch

Vanwege hygiëne maak ik alleen een handswatch, misschien een beetje onfris om een meer dan 60 jaar oude blush op de wangen te dragen... Ik vind het echt een hippe kleur, het zou zo een swatch van een blush van MAC kunnen zijn. Ook de pigmentatie is geweldig.


Twee jaar geleden was ik nieuwsgierig wat ik ervoor kon krijgen via Marktplaats. De hoogste bod dat ik kreeg was € 5,- en voor dat bedrag kon ik hem gevoelswaardig niet verkopen. Via Etsy.com worden deze blushes voor meer dan $20,- verkocht. De hoogte van de prijs ligt aan de conditie van de blush.


 Ik ben blij dat ik mijn blush niet voor € 5,- verkocht heb, aangezien ik nu erg blij ben met mijn antieke blush.
De blush ligt nu leuk om mijn kaptafel en af en toe kijk ik er even naar. Ik vind de gedachte/fantasie van vrouwen en make-up in die tijd het leukste van deze blush. In mijn gedachten schets ik een nette dame in een witte bontjas met rode lippen en wangen voor mij.



Wat vind jij van antieke make-up? Zou jij erop geboden hebben?